Hoe krijg je meer bezoekers naar je site

met zoekmachine optimalisatie (SEO)

De goedkoopste manier om bezoekers op je site te krijgen is te proberen om je site hoog in Google te laten verschijnen wanneer op termen gezocht wordt die passen bij het onderwerp van je site. Het liefst eindigt je site in de top 10 van Google zoekresultaten. De kans is dan het grootst dat er op je site geklikt wordt.  Wij kunnen je helpen om een betere plaats in de Google resultaten te krijgen (ranken), want voldoende bezoekers is de eerste stap naar een resultaatgerichte website.

Wat doet Google

Het doel van Google is om na een zoekopdracht zo'n relevant mogelijke resultaten te tonen bij deze zoekopdracht. Dit zijn pagina's op het internet waar de kans groot is dat de zoeker de juiste informatie vindt die hij of zij zoekt. 

Google heeft daarom een zeer groot aantal beoordelingscriteria ontwikkeld om te beoordelen of pagina's op het internet relevant zijn voor mensen die bepaalde zoektermen gebruiken. 

Een site die hoog in de resultaten van de Google zoekmachine kan eindigen bij bepaalde zoektermen is dus een site met relevante informatie over het zoekonderwerp. Door Google optimalisatie kun je Google een beetje helpen om er achter te komen dat op jouw site die relevante informatie te vinden is en dat mensen deze informatie beter beoordelen dan die op andere sites. 


Schrijf je net als vele anderen in voor onze nieuwsbrief vol met tips en nieuws over resultaatgerichte websites en software



Wat moet jij doen om hoger in Google te komen?

Er zijn veel factoren die bepalen waar een pagina van je site beland in Google na het intypen van een bepaald zoekwoord. Eenvoudigweg kun je zeggen dat Google een soort van puntensysteem heeft waar een pagina op kan scoren. Hoe meer punten een pagina krijgt van Google hoe beter deze rankt in de zoekmachine. Er zijn een zeer groot aantal factoren die beoordeeld worden door Google. Op een groot aantal van deze factoren kun je invloed uitoefenen, op sommige niet en er zijn er ook veel onbekend. Alleen Google kent alle factoren en de waarde die aan iedere individuele factor wordt toegekend. Dat is Googles grote geheim. 

Google verandert regelmatig zijn algoritmes om de zoekresultaten te verbeteren en om het misleiden van de Google zoekmachine tegen te gaan. Wij kunnen je helpen om beter in Google gevonden te worden. Hieronder vind je 9 factoren waarmee je je site optimaliseert voor Google:

9 belangrijke Google Ranking factoren om je site hoger in Google te laten eindigen



Relevante content

Zorg voor relevante content (informatie). Dit is tevens de basis om bezoekers op je site te houden en het allerbelangrijkst. Google beoordeelt je content op relevantie op basis van een evenwichtig gebruik van woorden die veel op andere sites bij het onderwerp gebruikt worden. Google kijkt ook hoe lang bezoekers op je site blijven. Zonder relevante content vertrekt een bezoeker snel en bereik je niets.

Zoekwoorden

De pagina’s op je site moeten geoptimaliseerd worden op zoekwoorden die je doelgroep gebruikt. Optimaliseren betekent dat het zoekwoord (zoekzin) terugkomt in de URL, de paginatitel, de koppen en subkoppen, in de tekst, bij plaatjes etc. Ook veel gebruikte woorden gerelateerd aan het onderwerp moeten op de pagina terugkomen.

Site architectuur en techniek

Zorg voor een goede site-architectuur waarbij content (informatie) maar via één weg door Google gezien wordt. Dit is essentieel als je meerdere domeinnamen gebruikt voor dezelfde site.

Zorg ervoor dat je pagina’s snel geladen worden en de site-structuur logisch is. Het verkeer naar je site moet encrypted zijn via een SSL verbinding. Dit zijn technische aspecten die Google beloont met een hogere ranking.

Verkeer

Zorg dat je op verschillende manieren verkeer naar je site stimuleert, bijvoorbeeld door email-marketing of advertenties. Hoe meer verkeer naar je site, hoe belangrijker Google je vindt. Het is wel belangrijk dat de bezoekers ook even op je site blijven. Ook hier weer is relevante informatie belangrijk anders vertrekt iedereen weer snel van je site.

Foto's, plaatjes en video

Gebruik naast tekst ook foto’s en video’s op een pagina. Pagina's met naast tekst, plaatjes, video etc. zijn interessanter voor de bezoeker en worden daarom door Google beloond. Ook kun je de zoekwoorden verwerken in de naam van het plaatje en de alttag van het plaatje. Voor je gebruiker moet het toegevoegde materiaal de tekst zoveel mogelijk ondersteunen.


Link building

Zorg voor zoveel mogelijk relevante links naar je pagina’s vanuit je eigen en externe sites. Relevant wil zeggen dat de pagina waar de link staat over het onderwerp van jouw pagina moet gaan. Linken veel sites naar je pagina dan is dit een indicatie voor Google dat de informatie die je geeft relevant is.

Social Media

Maak het op een pagina makkelijk en moedig het aan om je pagina's te sharen en te liken op de verschilende Social Media platformen. Veel likes en shares van je pagina op Twitter, Facebook, LinkedIn etc. is voor Google een aanwijzing dat je informatie relevant is.

Content pagina's

Zorg naast je normale pagina’s met kort en bondige content, voor pagina’s met veel content (± 2000 woorden) met achtergrond informatie over de onderwerpen die belangrijk zijn voor je doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld door een Blog op je site op te nemen. Deze pagina's scoren makkelijker in Google en verhogen de domein autoriteit (waarde die Google aan je totale site geeft) van je totale site. Hier profiteren alle pagina's van.

Smartphone en tablet vriendelijk

Zorg ervoor dat je site mobiel vriendelijk is. Dat betekent dat je site goed leesbaar en klikbaar is op bijvoorbeeld een smartphone of tablet. Mensen bezoeken sites steeds meer met mobiele apparaten. Sites die hiervoor geschikt zijn gemaakt worden door Google beloond.